Portit ovat TCP/IP:tä käytettävissä tietokoneissa olevia numeroituja palvelupisteitä. Palvelu voi kytkeytyä odottamaan yhteyttä johonkin hyvin tunnettuun porttiin. Käyttäjätkin joutuvat varaamaan portin siitä koneesta, josta he ottavat yhteyttä. Tämä porttinumero on satunnainen.
a) TCP-portti 80 ei ole sama kuin UDP-portti 80. Yleinen käytäntö on kuitenki se, että jos TCP-portti 80 on varattu jollekin protokollalle (HTTP) niin vastaava UDP-porttia 80 pidetään varattuna samaan käyttötarkoitukseen, vaikkei protokolla sitä tarvitsisikaan.
b) Portti 25 on SMPT- sähköposti ( Simple mail transfer protocol) käytetään viestien lähettämiseen sähköpostipalvelimien kesken.
c) Doom (FPS peli vuodelta 1993) käyttää porttia 666
d) Portti 443 HTTP (lyhenne sanoista Hypertext Transfer Protocol eli hypertekstin siirtoprotokolla) on protokolla, jota selaimet ja WWW- palvelimet käyttävät tiedonsiirtoon. Protokolla perustuu siihen, että asiakasohjelma (selain, hakurobotti tms.) avaa TCP-yhteyden palvelimelle ja lähettää pyynnön. Palvelin vastaa lähettämällä sopivan vastauksen, tavallisimmin HTLM-sivun tai binääridataa kuten kuvia, ohjelmia tai ääniä
e) Portti 67 (BOOTP) Bootstrap Protocol on internet protokolla - verkoissa käytettävä tietokoneverkkoyhteys, joka määrittää automaattisesti IP- osoitteen verkkolaitteille määrityspalvelimelta. BOOTP määritettiin alun perin RFC 951:ssä.
f) Portti 20 ja 21 FTP (File Transfer Protocol) palvelimia. Tavanomainen TCP-portti FTP-palvelulle on 21, jota käytetään yhteyden hallintaan. Varsinainen siirrettävä data siirretään portin 20 kautta.
g) Steam ja battle.netin portit alapuolella
Battle.net työpöytä sovellus: TCP 80,443,1119 ja samat UDP:na
Steam Client: UDP 27000 - 27015, 27015 - 27030, 27031 - 27036, 4380
TCP: 27036- 27037
2. Kyllä palomuurin kautta voi estää porttien kautta kulkevan liikenteen.
3. OSI- malli eli Opoen systems Interconnection Reference Model kuvaa tiedonsiirtoprotokollien yhdistelmän seitsemässä kerroksessa.
a) Fyysiken kerros (Physical layer), joka määrittelee tiedonsiirron fyysisen median, kuten sähkökaapelin, valokuidun tai radioaaltojen yli, "siirtää yhden bitin"
b) Siirtoyhteyskerros tai siirtokerros (Data Link Layer), joka kehystää ylempien kerrosten tietoliikennepaketin fyysisen kerroksen siirtoa varten.
c) Verkkokerros (Network layer), joka välittää ylempien kerrosten tietoliikennepaketeja tietokoneiden välillä, tarjoten päästä päähän yhteyden erilaisten verkkoratkaisujen ylitse.
d) Kuljetuskerros (Transport layer), joka huolehtii siitä, että paketit tulevat perille ja että ne järjestetään oikeaan järjestykseen. Myös vuonhallinta on kuljetuskerroksen tehtävä.
e) Istuntokerros (Yhteysjakso, Session layer), joka huolehtii useiden yhdessä yhteydessä kulkevien istuntojen multipleksoinnista.
f) Esitystapakerros (Presentation layer), joka vastaa muun muassa eri merkistökoodauksien yhteensovittamista.
g) Sovelluskerros ( Application layer), jota (käyttäjälle näkyvät) sovellukset käyttävät viestintään.
4. EEE 802.11 on IEE:n standardi langattomille WLAN-lähiverkoille.
5. CSMA/CA (lyhenne sanoista Carrier sense Multiple Access With Collision Avoidance) on tietoliikenteen siirtotien varausmenetelmä, jolla useat lähettävät tietokoneet jakavat samaa siirtotietä. CSMA/CA on perinteinen IEEE 802.11- verkkojen (WLAN) tapa jakaa verkko käyttäjien kesken.
CSMA/CA eroaa Ethernet- verkkojen CSMA/CD- tekniikasta siten, että se perustuu törmäyksien estämiseen. Tämä tapahtuu lähettämällä siirtotien varaava signaali ennen varsinaista dataa.
6. Half duplex järjestelmässä molemmat osapuolet voivat kommunikoida keskenään, mutta ei samanaikaisesti.
7. Full duplex järjestelmässä molemmat osapuolet voivat kommunikoida yhtäaikaa keskenään.
8
a) 99.9% ajasta WLAN on half duplex.
b) 3G ja 4G ovat half duplexseja.
9. ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network) oli Yhdysvaltain sotilaallista tutkimusta varten vuonna 1969 perustettu, vuodesta 1983 lähtien TCP/IP- protokollaa käyttänyt tietoverkko, josta kehittyi internet.
10. TCP/IP (Transmission Control Protocol / Internet Protocol) on usean Internet- liikennöinnissä käytettävän tietoverkkoprotokollan yhdistelmä. IP- protokolla on alemman tason protokolla, joka vastaa päälaitteiden osoitteistamisesta ja pakettien reitittämisestä verkossa. Sen päällä voidaan ajaa useita muita verkko- tai kuljetuskerroksen protokollia, joista TCP-protokolla on yleisin. Se vastaa kahden päälaitteen välisestä tiedonsiirtoyhteydestä, pakettien järjestämisestä ja hukkuneiden pakettien uudelleenlähetyksestä. Vaikka TCP/IP- protokollaperheeseen kuuluu monia muitakin protokollia, pääosa liikennöinnistä tapahtuu TCP-yhteyksinä IP-protokollien päällä. Tämän takia protokollaperhe yleensä tunnetaan nimellä TCP/IP.
Muita protokollia UDP, SCTP, RTP, ICMP, DHCP, DNS.
11. Parikaapelin max. pituus noin 100m.
12. Valokuitukaapelin max. pituus 40km.
13. CAT5 kaapeli on verkkokaapeli.
14.
a) U/UTP on Suojaamaton yhteen kieretty pari.
b) S/FTP Palmikkosuojattu foliosuojattu yhteen kieretty pari.
c) F/UTP foliosuojattu suojaamaton kieretty pari.
15. Reititin on tietoverkkoja yhdistävä laite.
16. Kytkin on elektroniikan tai yleisesti sähkövirtapiirin komponentti, joka kytkee tai katkaisee sähkövirtapiirin sähkövirran tai ohjaa virran tiettyyn piirin. On olemassa mekaanisia, sähkömekaanisia ja elektronisia kytkimiä.
Sähköisesti ohjattua kytkintä kutsutaan releeksi tai kontaktoriksi.
17. Hubi eli keskitin: Tietoliikennetekniikassa käytetty verkon komponentti, joka ottaa signaalin vastaan ja lähettää sen edelleen muuttamattomana.
18. Palvelimella tarkoitetaan tietoliikenteen yhteydessä tietokoneessa suoritettavaa palvelinohjelmistoa sekä tälläistä ohjelmisto suorittavaa tietokonetta.
19. Voi esim. voin tehdä pelipalvelimen .
20. Nokia, Google, Samsung.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti